Een legende is terug: de Fiat 124 Spider

Een legende is terug: de Fiat 124 Spider

Fiat 124 SpiderBijna vijftig jaar na de lancering van het oorspronkelijke model keert de Fiat 124 Spider terug. De nieuwe Fiat 124 Spider markeert de terugkeer van een legendarische naam, met iconische Italiaanse stijl en dynamiek. Nu te bewonderen in onze showroom of reserveer een proefrit.

Fiat laat met de nieuwe 124 Spider een typenaam met een rijke historie herleven. De kenmerkende klassieke Italiaanse styling en sportiviteit bereiken een nieuwe generatie liefhebbers. Het model is een eerbetoon aan de originele 124 Spider, bijna vijftig jaar na diens introductie. De nieuwe Fiat 124 Spider biedt het ultieme Italiaanse rijgenot in een open auto, met een opwindend rijgedrag en technologie en veiligheid gecombineerd met klassiek, Italiaans design.

Uitnodigende rijdynamiek dankzij uitgekiende techniek
De Fiat 124 Spider wordt aangedreven door de beproefde 1.4-liter MultiAir Turbo, die voor het eerst wordt toegepast in een achterwielaangedreven auto. De viercilinder benzinemotor levert 103 kW (140 pk) vermogen en 240 Nm koppel en is gekoppeld aan een handmatig te bedienen zesversnellingsbak. De wielophanging van de nieuwe 124 Spider bestaat uit dubbele wieldraagarmen aan de voorzijde en een multilink-wielophanging achter, die speciaal is afgestemd voor extra stabiliteit tijdens remmen en in bochten. De besturing is licht en direct dankzij dual pinion elektrische bekrachtiging.
Het samenspel van de besturing, wielophanging, lichtgewicht carrosseriestructuur, uitgebalanceerde gewichtsverdeling en turbomotor zorgen voor een dynamische rijervaring. Dankzij maatregelen om geruis en vibraties te onderdrukken – onder meer een akoestische voorruit en geluidsisolatie – is de Fiat 124 Spider ook opmerkelijk stilte aan boord. De stoffen kap is eenvoudig en moeiteloos te openen en te sluiten.

151118_Fiat_124-Spider_02

Uitgebreide veiligheidsvoorzieningen en technische features
De volledig nieuwe roadster is leverbaar met talloze veiligheidsvoorzieningen, waaronder adaptieve koplampen en een achteruitrijcamera. Andere belangrijke eigenschappen zijn de zeer sterke structuur, de opmerkelijke torsiestijfheid en het lage voertuiggewicht.
De 124 Spider is leverbaar met een groot aantal features, die het comfort en gebruiksgemak verder vergroten. Dat zijn onder meer het 7-inch touchscreen waarmee de digitale radio en multimedia worden bediend, Bluetooth-connectiviteit, verwarmbare stoelen en Keyless Enter ‘n Go. De optionele premium Bose-geluidsinstallatie met negen speakers, waaronder dubbele speakers in de hoofdsteunen, biedt een superieure geluidskwaliteit onder alle omstandigheden, ook met open kap.

Moderne interpretatie van de oorspronkelijke 124 Spider
De nieuwe Fiat 124 Spider is ontworpen in Fiats Centro Stile in Turijn en bevat stijlelementen van het originele model uit 1966 – dat wordt gezien als een van de mooiste modellen die Fiat ooit heeft uitgebracht. De nieuwe 124 Spider oogt tijdloos, met klassieke lijnen, uitgebalanceerde proporties en lange ‘motorkap’. De lengte van de voorzijde geeft de auto een sportieve uitstraling. Details als de zeshoekige grille en het patroon van het rooster in de grille, de ‘bulten’ op de motorkap en de scherp gesneden, horizontale achterlichten zijn verwijzingen naar de oorspronkelijke Spider.

In het interieur ligt de focus op de inzittenden. Overal past Fiat hoogwaardige, zachte materialen toe. De ergonomische inrichting accentueert de prettige rijervaring en zorgt voor een gemakkelijke bediening van de auto – de besturing, de pedalen en de versnellingen – tijdens de rit.

Fiat levert de 124 Spider in twee uitrustingsniveaus: 124 Spider en Lusso. Beide versies bieden keuze uit acht carrosseriekleuren: Rosso Passione (pastel rood), Bianco Gelato (pastel wit), Nero Vesuvio (metallic zwart), Grigio Argento (metallic grijs), Grigio Moda (metallic donkergrijs), Bronzo Magnetico (metallic brons), Azzurro Italia (metallic azuurblauw) en de uit drie lagen bestaande Bianco Ghiaccio (parelmoer).

151118_Fiat_124-Spider_01

Speciale uitvoering van Fiat 124 Spider voor de echte liefhebbers
Ter ere van de terugkeer van de klassieke typenaam biedt Fiat 124 exemplaren van de nieuwe 124 Spider aan in de gelimiteerde Anniversary-uitvoering. Elk exemplaar is voorzien van een genummerde badge. Het model komt in de kleur Rosso Passione en de stoelen zijn bekleed met hoogwaardig zwart leder. De nieuwe Fiat 124 Spider verschijnt in de zomer van 2016 in de showroom van Nieuwkoop.

Balk Design

De nieuwe 124 Spider, ontworpen in Fiats eigen Centro Stile,  is een moderne interpretatie van de legendarische, gelijknamige auto uit 1966. De kenmerkende styling bevat stijlelementen van één van Fiats fraaiste auto’s aller tijden – de originele Spider – en vertaalt die naar de 21e eeuw. De nieuwe Fiat 124 Spider is de nieuwste loot aan Fiats stam van iconische moderne auto’s die een belangrijke rol vervullen in het erfgoed van het merk.

Exterieurontwerp
De tijdloze, slanke carrosserie kenmerkt zich door zijn klassieke lijnen, uitgebalanceerde proporties en de sportief ogende lange ‘motorkap’ . De horizontale lijn die vanaf het voorspatbord over de achterwielkast loopt en uitkomt bij het achterlicht is een verwijzing naar de klassieke Fiat 124 Spider. De bovenste grille heeft een zeshoekige vorm die is geïnspireerd op die van de oorspronkelijke 124 Spider. Het patroon van het rooster in de grille accentueert de vorm en doet denken aan de sportieve honingraatgrille van de oorspronkelijke Fiat 124 Spider.

Krachtige uitstraling dankzij LED-verlichting met herkenbare signatuur
De scherpe koplampen en de zeshoekige grille geven de nieuwe Fiat 124 Spider een krachtige uitstraling. De onderste grille oogt vriendelijk en lijkt te zijn voorzien van een ‘ooglid’, dat rond de koplampen doorloopt en aansluit op de bovenhoeken van de bovenste grille. De randen van de richtingaanwijzers en de mistlampen geven – in combinatie met de grille – het front van de nieuwe 124 Spider een onmiskenbaar karakter. De ‘power domes’ op de motorkap verwijzen naar de plaatsing en de kracht van de motor. Ze zijn een knipoog naar de 124 Spider van de tweede generatie, die van de bulten werd voorzien vanwege sterkere motoren die meer ruimte nodig hadden. De LED-verlichting voor en achter geven de auto zijn expressieve karakter.

De achterzijde wordt gekenmerkt door de achterlichtunits en de vleugelachtige vorm waarin de achterspatborden aansluiten op de achterklep. Beide stijlelementen vinden hun oorsprong in de oorspronkelijke 124 Spider. De bovenzijde van de achterschermen loopt naar de achterklep iets omlaag, waardoor de achterkant een lichte, maar kenmerkende V-vorm vertoont. Een ander kenmerkend detail is de inzet in de achterlichten. Die heeft de kleur van de carrosserie, waardoor de achterlichtunits op een verlichte ring lijken. De geïntegreerde achterspoiler verbetert de aerodynamica. Het nummerbord is geplaatst tussen de achterlichten, net als bij de oorspronkelijke 124 Spider. De twee uitlaten benadrukken het prestatievermogen van de motor.

Interieurontwerp
Het interieur is fraai ontworpen en afgewerkt met hoogwaardige materialen: leder voor de stoelen, het stuurwiel en de versnellingspook, terwijl de deurbekleding en het dashboard zijn afgewerkt in eco-leder. De rest van het interieur is bekleed met zachte materialen. In het interieur van de nieuwe Spider worden Italiaans vakmanschap en traditie met elkaar verenigd. Het interieur legt de focus volledig op de inzittenden. Het stuurwiel, de pedalen en de versnellingspook zijn ergonomisch vormgegeven en geplaatst, zodat de auto moeiteloos en comfortabel te berijden is.

Het dashboard heeft een uniek design, met een gekleurde rand en is afgewerkt met zachte materialen. Het met leder beklede stuurwiel laat de bestuurder voelen wat de auto doet en hoe die op stuurbewegingen reageert. De stoelen – opgebouwd rond een lichtgewicht netstructuur die is omhuld door een unieke schuimlaag – zijn ook volgens de nieuwste ergonomische kennis ontwikkeld en ondersteunen de inzittenden optimaal. De deurpanelen zijn bekleed met hoogwaardige zachte materialen en voorzien van een matglanzend verchroomde deurgreep. Het instrumentenpaneel bevat drie meters. De toerenteller is prominent in het midden geplaatst, optimaal voor sportief rijden.

151118_Fiat_124-Spider_06

124 Spider
De uitvoering 124 Spider is standaard voorzien van twee uitlaten, een in zwart afgewerkte rollbar met een afdekpaneel in de carrosseriekleur. Ook de dorpelpanelen en de deurgrepen zijn uitgevoerd in de carrosseriekleur. Deze versie is standaard uitgerust met lichtmetalen 16-inchwielen, stoelen die met hoogwaardige zwarte stof zijn bekleed, LED-achterlichten en cruise control. Het soft-touch dashboard is afgewerkt met zilverkleurige accenten.

Lusso
De luxere Lusso-uitvoering is standaard voorzien van lichtmetalen 17-inchwielen, zilverkleurige afwerking van de voorruit en de rollbar, verchroomde uitlaateinden en mistlampen. Ook automatische climate control en premium lederen bekleding in de kleur Nero of Saddle zijn standaard.

Beide uitvoeringen zijn leverbaar in acht carrosseriekleuren: Rosso Passione (pastel rood), Bianco Gelato (pastel wit), Nero Vesuvio (metallic zwart), Grigio Argento (metallic grijs), Grigio Moda (metallic donkergrijs), Bronzo Magnetico (metallic brons), Azzurro Italia (metallic azuurblauw) en de uit drie lagen bestaande Bianco Ghiaccio (parelmoer).

Balk Ontwikkeling

Met zijn directe rijgedrag, de uitmuntende verhouding tussen vermogen en gewicht, de MultiAir turbomotor, de lichtgewichtmaterialen en precisietechniek biedt de nieuwe Fiat 124 Spider het dynamische rijplezier, dat men associeert met zowel de iconische Fiat 124 Spider van toen als de Fiat 124 Spider van nu.

Krachtige, sportieve motor zorgt voor uitstekende prestaties
De nieuwe Fiat 124 Spider wordt aangedreven door de bekende, betrouwbare 1.4-liter MultiAir Turbo. Die heeft een maximumvermogen van 103 kW (140 pk) en een maximumkoppel van 240 Nm. De in lengterichting gemonteerde viercilinder lijnmotor is inwendig ongewijzigd, met een aluminium grondplaat, een dragend carter en vier kleppen per cilinder. De cilinderinhoud is 1.368 cm3, met een boring van 72 en een slag van 84 mm. De compressieverhouding is 9,8:1.

De lichtgewicht krukas zorgt – ondanks het hoge motorvermogen – voor minimale vibraties, waardoor de auto weinig trillingen en resonanties ondervindt. Het hoge specifieke vermogen van de motor vereist enkele unieke voorzieningen om de hoge thermo-mechanische belasting te verwerken. Daarom is de motor voorzien van zwevende zuigerpennen, die worden gekoeld door oliesproeiers die op het motorblok zijn gemonteerd. Het MultiAir-systeem maakt het mogelijk dat de motor over het gehele toerengebied grote prestaties levert en tegelijkertijd weinig benzine verbruikt bij lage en gemiddelde belasting.

De nieuwe 124 Spider is voorzien van een inlaatsysteem met een grote capaciteit, om eventuele terugval van de inlaatluchtdruk te minimaliseren. Verder is aan de voorzijde van de motor een intercooler gemonteerd die de samengeperste inlaatlucht effectief koelt. Dat heeft een positief effect op de lucht in de cilinder (verhoogde dichtheid) en de effectiviteit van de ontbranding, wat het risico op detoneren vermindert. De uiterst betrouwbare 1.4-liter MultiAir Turbo in combinatie met de handmatig te bedienen zesversnellingsbak zorgt voor krachtige prestaties over het gehele toerengebied.

Lichtgewicht transmissie voor optimaal schakelgevoel
De zestrapstransmissie is een lichte, compacte constructie. De behuizing van gegoten aluminium en de andere lichte materialen helpen het gewicht laag te houden. Schakelbewegingen verlopen direct en soepel en vergen weinig kracht. De gekozen overbrengingsverhoudingen en de toepassing van een compact differentieel dragen bij aan het geringe brandstofverbruik.

De bediening van het koppelingspedaal is geoptimaliseerd, wat bijdraagt aan de verfijnde rijdynamiek van de 124 Spider. Daardoor kan de bestuurder uiterst vlot accelereren en soepel en snel schakelen. Het koppelingspedaal is ergonomisch geplaatst, zodat de lengte van de pedaalslag tussen de rustpositie en het aangrijppunt optimaal is – wat ritmisch en licht schakelen mogelijk maakt. De weerstand van het pedaal is zodanig dat het koppelingspedaal zich prettig en precies laat bedienen, in overeenstemming met de versnelling van de auto.

Achterwielaandrijving
De uitgebalanceerde gewichtsverdeling over de voor- en achteras in combinatie met het verlaagde giermoment (door de motor verder naar achter te plaatsen en aluminium componenten toe te passen voor en achter in de auto) en het lagere zwaartepunt zorgen er samen voor dat de nieuwe Fiat 124 Spider een lichtvoetige, dynamische rijervaring biedt.

Het achterdifferentieel is voorzien van een kroonwiel dat is berekend op de hoeveelheid koppel die de motor kan leveren. De aluminium behuizing is minder dik, maar behoudt zijn sterkte en het isolerende karakter als het gaat om het onderdrukken van geruis en resonantie. Het differentieel is compact en de binnenzijde is zodanig gevormd dat de tandwielen optimaal van olie worden voorzien.

Softtop
Genieten van open rijden is zeer eenvoudig dankzij de eenvoudig te bedienen softtop. De ingenieurs hebben een uitgebreide studie gemaakt van de bewegingen die de handen van de bestuurder maken bij het openen en sluiten van de kap en van hoe en waar hij daarbij kracht moet uitoefenen. Op basis daarvan is de bediening van de softtop geoptimaliseerd. Een hulpveer assisteert de bestuurder wanneer hij de kap wil sluiten, zodat hij slechts minimale kracht hoeft uit te oefenen. Deze verbetering is gewichtsbesparend en maakt toepassing van elektrische bediening overbodig. Als de bestuurder de grendels van de kap bedient, zakken de zijruiten automatisch tot 14 cm onder de volledig gesloten positie. Daardoor is het eenvoudiger om de kap te openen.

151118_Fiat_124-Spider_04

Ook de structuur van de stoelen vergemakkelijkt de bediening van de kap vanuit de auto. De stoelen bieden vanaf de dijen tot de zijkant van de ribbenkast optimale zijdelingse steun, terwijl de kussens op schouderniveau wat minder op het lichaam aansluiten, waardoor het bovenlichaam van de bestuurder meer bewegingsvrijheid heeft.

Tijdens de rit – met de kap open en de zijruiten omlaag – zorgt de ver naar achter doorlopende voorruitomlijsting ervoor, dat de rijwind over de hoofden van de inzittenden naar de achterzijde van de auto wordt geleid. Daardoor ondervinden de inzittenden geen last van door harde windstoten of wervelende trek van achter.

151118_Fiat_124-Spider_03

Lichtgewicht carrosseriestructuur
De carrosseriestructuur van de nieuwe Fiat 124 Spider is in feite opgebouwd uit rechte balken, waarmee waar mogelijk een doorlopend raamwerk wordt gevormd. Daardoor kunnen de uiteenlopende componenten van de auto optimaal functioneren.

De toepassing van aluminium en staal met een hoge treksterkte zorgt voor veiligheid en stabiliteit. De lichte, open carrosserie is daardoor stijf en reageert scherp en precies op de input van de bestuurder.

Het rechte, hoge ruggengraatframe voor het voorste deel van de transmissietunnel en de grote dwarsdragers garanderen de stijfheid en kracht van de carrosseriestructuur. Het subframe en de dwarsbalken verbinden de voorzijde en de achterzijde met het ruggengraatframe. Daardoor is de carrosseriestructuur als geheel licht van gewicht, veilig en uiterst stijf.

De rijprestaties van de 124 Spider profiteren van de toepassing van aluminium onderdelen voor de carrosserie en het onderstel. Aluminium componenten zijn onder meer de motorkap en de kofferdeksel, de verstevigingen in de bumpers, de beugels in de rugleuning, de dwarsbalken onder de carrosserie en het schutbord. Verdere gewichtsbeparende componenten zijn de stoelen, opgebouwd rond een lichtgewicht netstructuur in de rugleuning en de zitting.

Wielophanging en stuurinrichting dragen bij aan de dynamische rijervaring
De voorwielophanging van de Fiat 124 Spider bestaat uit dubbele wieldraagarmen. De multilink-achterwielophanging zorgt voor extra stabiliteit in bochten. De schokdempers zijn gemonteerd op de naafsteunen. Daardoor werkt de demping 1:1 in relatie tot de verticale beweging van de wielophanging. De montagepunten van de dempers zijn geoptimaliseerd om veranderingen in de verhouding te minimaliseren. Daardoor hebben de banden meer grip op de weg. De wielophanging is ontwikkeld om de zijdelingse krachten van de banden te benutten om toespoor te vergroten, zelfs als in bochten de G-krachten toenemen. Daardoor verbetert de stabiliteit ook in bochten.

Dankzij de dual pinion elektrische bekrachtiging is de besturing van de 124 Spider licht en direct. De stuurinrichting laat de bestuurder nauwkeurig weten hoe de toestand op de weg is, zonder veranderingen onder invloed van het motorkoppel. De montage van de stuurbekrachtiging direct op het stuurhuis zorgt voor positieve feedback als de G-krachten op de auto hoog zijn. De rechte positie van de stuuras zorgt voor een lineair stuurgevoel. De overbrenging is geoptimaliseerd om stuurreacties te bieden die de bestuurder verwacht.

Verbeteringen op het gebied van isolatie van geruis en vibratie
Om geruis en vibraties optimaal te onderdrukken en te zorgen voor stilte tijdens de rit – ongeacht of de kap is geopend of gesloten – hebben de Fiat-ingenieurs de motorsteunen aangepast. Verder is het frame dat de transmissie aan het differentieel verbindt aangepast, zodat de inzittenden dichter bij het middelpunt van de auto zitten én de vibraties uit de aandrijflijn beter geïsoleerd zijn. De componenten van de wielophanging zijn verbeterd zodat ze elkaars resonanties niet versterken, de stabiliteit verhogen en het geruis van de banden onderdrukken.

Windgeruis wordt bestreden door een aerodynamische vorm van de achterste rand van de motorkap, de A-stijlen en de bovenrand van de ruit. De bevestigingspunten van de veiligheidsgordels zijn zo geplaatst dat ze geen rijwind vangen als met de kap open wordt gereden. Het model heeft ook voorzieningen die voorkomen dat de kap klappert als die dicht is, en is voorzien van geluidsisolatie. De softtop is voorzien van hemelbekleding die geluid absorbeert en van een mat in de bagageruimte die geluid ook isoleert en absorbeert.

Balk Technologie

De nieuwe Fiat 124 Spider biedt een reeks technische features die het rijplezier naar een nog hoger niveau tillen, optimale connectiviteit garanderen en inzittenden optimaal beschermen. Het driedelige instrumentencluster bevat een grote analoge toerenteller in het midden, de snelheidsmeter rechts en een informatiedisplay links.

Infotainment
Fiat levert de 124 Spider standaard met het Radio 3.0 audiosysteem, voorzien van zes luidsprekers en een AUX- en USB-aansluiting. Andere optie is het infotainmentsysteem met 7-inch touchscreen. Ook digitale radio, twee USB-poorten, een AUX-aansluiting, Bluetooth-connectiviteit, een achteruitrijcamera en 3D-navigatie zijn inbegrepen. Bovendien kunnen functies van de muziek, navigatie en de aangesloten smartphone met behulp van spraakbesturing worden bediend. Indien de smartphone geschikt is, geldt dat ook voor het versturen van tekstberichten (voice-tekst reply).

Voor een optimale geluidsensatie, zelfs met het dak geopend, is een hoogwaardig audiosysteem van Bose optioneel leverbaar. Dit systeem komt met negen speakers, inclusief een subwoofer en twee speakers die in de hoofdsteunen zijn gemonteerd.

Aha en Stitcher
Tevens biedt het infotainmentsysteem toegang tot de apps Aha en Stitcher Internetradio via Bluetooth. Aha biedt eenvoudig toegang tot meer dan 30.000 verschillende muziekdiensten, inclusief internetradio, nieuwsfeeds, audiobooks, Facebook en Twitter. Stitcher Radio biedt toegang tot duizenden radioshows en podcasts die direct gestreamd worden. Tevens kan een lijst met favorieten worden opgeslagen.

Balk Veiligheid

Carrosserie
Dankzij een versterkte carrosserie biedt de Fiat 124 Spider een hoge mate van passieve veiligheid en daarmee bescherming aan inzittenden. Waar mogelijk zijn rechte kokerbalken toegepast. Verder is de onderhuidse structuur speciaal ontworpen voor een achterwiel aangedreven cabriolet met de motor voorin. De carrosserie is daardoor opvallend stijf en toch licht van gewicht.

Bij een onverhoopte frontale aanrijding worden de vrijkomende krachten via twee richtingen verdeeld over de carrosseriestructuur. Langs de bovenzijde via dwarsverbindingen tussen de crashzones en de voorste delen van het voorframe. En via de onderzijde met onder meer een vervormbaar voorste deel van de draagbalk van de voorwielophanging. De krachten worden doorgegeven aan de dorpels, B-stijlen en de transmissietunnel om de vervorming van de passagiersruimte te minimaliseren.

Bij een aanrijding van opzij biedt de Fiat 124 Spider evenveel bescherming als een auto met een vast dak. Daaraan dragen een versterkte structuur achter de stoelen bij, waardoor de zijkanten van de carrosserie en de dorpels de kracht van een impact weerstaan en verdelen over de gehele structuur van de carrosserie. Ook de bevestiging en constructie van de stoelen dragen bij aan opvang en verdeling van de krachten.

Ultrasterk staal met een grote weerstand tegen vervorming is gebruikt voor de dorpels, terwijl de A-stijlen sterker zijn gemaakt.

De bescherming bij aan een aanrijding van achteren komt van een dubbellaags structuur aan de flanken van het achterframe en van ultrasterk staal dat aan de bovenzijde is gebruikt. Deformeerbare zones zijn gepositioneerd op de hoeken van het frame achter. Tot slot beschermen de wielophanging en de achterste draagbalken de passagiersruimte en de brandstoftank bij een botsing.

151118_Fiat_124-Spider_01

Balk Tijdlijn

 

 

November 1966 
Fiat 124 Spider maakt zijn werelddebuut op de Autosalon van Turijn

1968
Eerste 124 Spider verkocht in de VS

1975 
Fiat produceert de 124 Spider exclusief voor de VS vanwege het enorme succes op die markt

1979   
Fiat 124 Spider wordt omgedoopt tot Spider 2000

1981 
Pininfarina neemt de gehele productie voor zijn rekening en hervat de verkoop in Europa

1982 
Spider-productie door Pininfarina overlapt die van Fiat. Fiat bouwt de laatste exemplaren van de Spider 2000 voor de Verenigde Staten en Pininfarina start met de productie van zijn eigen versie. In de VS heet die Pininfarina Spider Azzurra en in Europa Pininfarina Spidereuropa

1985 
Productie stopt na bijna 200.000 Spiders, waarvan driekwart is geëxporteerd naar de VS

November 2015 
Legendarische typenaam keert terug, bijna vijftig jaar na het werelddebuut van de oorspronkelijke Fiat 124 Spider op de Los Angeles Auto Show van 1966

 

 

 

Geen reacties mogelijk.